Header Image
Home / Medische Tips

Medische Tips

Verklein kans op blaren

Bij vochtig weer loop je extra kans op blaren. Tenzij je deze tips toepast.

  •  Twee paar sokken 
    Draag ze over elkaar zodat die makkelijk ten opzichte van elkaar kunnen schuiven en niet de huid ten opzichte van de sokken of de schoenen.
  • Tape 
    Als je kwetsbare delen op je voeten hebt, kun je die beter van tevoren intapen. Gebruik wel goede medicinale tape of speciale second skin en niet de gebruikelijke pleisters. De tape moet bovendien heel stabiel kunnen blijven vastzitten. Door de vele krachtige bewegingen verschuift het materiaal snel en dan krijg je er juist extra last van.
  • Nieuwe loopschoenen 
    Wie vaak last heeft van blaren kan er maar beter voor zorgen dat het niet aan te oude, versleten schoenen ligt. Koop dus op tijd nieuwe schoenen. Probeer nieuwe schoenen eerst thuis en in je vrije tijd voor je ermee gaat hardlopen. Doe ze vervolgens eerst alleen tijdens heel korte duurlopen aan.
  • Crème 
    Val je inderdaad in de categorie kwetsbare lopers, smeer dan voor de zekerheid je voeten altijd in met voetencrème of vaseline.

Schaafwond
Wat doe je bij een schaafwond?

Spoel de wond goed schoon met lauw stromend water van de kraan of ander drinkbaar water.  Als er geen water bij de hand is, mag je ook een niet-kleurend, waterig ontsmettingsmiddel gebruiken. Droog de omgeving van de wond met een schone doek. Kleine schaafwonden kan je aan de lucht laten drogen. Dek grote schaafwonden af met een niet-verklevend steriel verband.
Neem contact op met de huisarts bij twijfel over de grootte van de wond of als de wond niet goed schoongemaakt kan worden.

Wat heb je nodig?

Lauw water, schone doek en steriel niet-verklevend verband.

Verstuiking

Een verstuiking, ook wel een 'verrekking' of een 'verzwikking' genoemd, treedt op als de bewegingsmogelijkheid van een gewricht wordt overschreden. De banden zijn rond een gewricht uitgerekt of gescheurd. Een verstuiking ontstaat meestal als gevolg van een verkeerde beweging.

Bij een kneuzing is weefsel bekneld geraakt tussen een stomp voorwerp en het onderliggende bot waarbij de huid zelf intact blijft. Verschillende weefsels kunnen beschadigd zijn, bijvoorbeeld de onderhuid, spieren of pezen. Er ontstaat een blauwe plek onder de huid. Een kneuzing ontstaat bijvoorbeeld bij een val of als iemand met de vinger of voet tussen de deur komt.

Wat stel je vast bij een verstuiking of kneuzing?

  • Vooral pijn tijdens belasting.
  • Mogelijke zwelling.
  • Mogelijk onvermogen ledemaat te belasten.

Wat doe je bij een verstuiking of kneuzing?

  • Koel ongeveer 10 tot 20 minuten bij pijn. Stop met koelen wanneer de pijn toeneemt.
  • Koel het letsel met ijs of een coldpack.
  • Bij een abnormale stand of wanneer het slachtoffer  niet op het getroffen ledemaat kan steunen: handel als bij een botbreuk.
  • Een steunverband kan comfort bieden.
  • Een volwassene mag 4x per dag 1000 mg paracetamol tegen de pijn.
  • Neem contact op met de huisarts of de huisartsenpost:

Wanneer het slachtoffer direct na het verstuiken van de enkel onmogelijk vier stappen zonder hulp kan lopen. Als de pijn of de zwelling na vier of vijf dagen nog niet minder is geworden of als de pijn alleen maar erger wordt.

Wat heb je nodig?

  • Coldpack of een plastic zak met ijsblokjes en een scheutje water
  • Schone theedoek

Voorkom kuitkramp

Versla de gevreesde kuitkramp op een van deze vijf manieren.

  • Kracht in je voeten en kuiten
    Ga met de bal van je voet op een verhoging staan en druk je hiel zo ver mogelijk omlaag. Duw jezelf vervolgens zo hoog mogelijk op via je tenen.
  • Rekken
    Doe voor en na het lopen rekoefeningen en aarzel niet om dat onderweg in een race waarin je pijn krijgt nog een keer te herhalen.
  • Ondergrond
    Verminder de impact op je hele bewegingsapparaat door een zachtere, vlakke ondergrond op te zoeken.
  • Drinken
    Pas op dat je niet uitgedroogd raakt, neem voldoende vocht en elektrolyten (met mineralen als natrium en kalium) mee.
  • Variatie
    Varieer je trainingen. Van alleen maar duurloopjes doen worden je kuiten op den duur steeds zwakker. Ze hebben extra training nodig om sterk te blijven (of te worden), zoals intervallen en sprongoefeningen.

Steken in de zij

Kramp in het middenrif bij flinke inspanning. Wat doe je bij steken in de zij?

  • Doe het rustiger aan (of stoppen).
  • Adem rustig en diep vanuit de buik, totdat de pijn weg is.
  • Ga, als dit niet helpt, op je rug liggen.
  • Als de steek weg is, kan de activiteit in een rustig tempo hervat worden .

Vochtbalans

Een mens verliest vocht door middel van urineren, transpireren en ademhalen. Als het heel erg warm is of bij intensieve lichamelijke inspanning, transpireren we veel en daardoor raken we vocht kwijt. De hoeveelheid vocht die een mens verliest, moet door middel van drinken en voedsel weer worden aangevuld. De vochthuishouding is dan in balans.

Om de vochtbalans in je lichaam op peil te houden moet je voldoende drinken. Gemiddeld genomen is 1,5 tot 2 liter vocht per dag voldoende. Bij lichamelijke inspanning, waarbij je veel vocht verliest in de vorm van transpiratie moet je natuurlijk meer drinken.  Ga niet pas iets drinken als je dorst hebt. Je hebt dan eigenlijk al te weinig gedronken.

Schurende tepels

De klacht van schurende tepels komt meer voor bij mannen dan bij vrouwen. Het schuren van kleding over je tepel kan pijnlijk en zelfs enigszins bloederig zijn. Vooral in vochtige omstandigheden (regen, transpireren) word je huid kwetsbaar.

  • Shirts van katoen die zich kunnen volzuigen met vocht, geven meer problemen dan functionele kleding van synthetisch materiaal. Synthetische kleding blijft droger doordat het vocht beter wordt afgegeven of goed kan verdampen.
  • Smeer van tevoren wat vaseline op je tepels, dat kan veel problemen voorkomen.
  • Als vaseline niet helpt, is afplakken ene goede oplossing. Met een normale pleister of speciale tepelpleisters. De ouderwetse versie blijft vaak beter zitten.
  • Plak de pleisters liever ruim voor je training op je huid, zodat ze beter hechten en niet door transpiratievocht snel loslaten.
  • Als alternatief voor pleisters hebben sommige lopers baat bij het dragen van de borstband van een hartslagmeter.

 

Bronnen: Rode Kruis, Oranje Kruis

Top